fmnyborg

GRØNLAND 2

RejserPosted by Finn og Marianne Sun, Aug 12 2007 22:07

Nu er det snart et par uger siden vi kom hjem fra Grønland.

Blog Image

Da vi kom til Illulissat, var havnen om natten blevet fyldt med is, fordi der havde været uro på fjorden.Blog Image

Vi havde nogle meget spændende dage i byen, som ligger lige, hvor Isfjorden munder ud i havet.

Vi var på en 12 timer lang sejltur op langs kysten ved Diskobugten. Undervejs passererede vi de mest fantastiske kæmpe isbjerge.

Blog ImageHer er vi nået ud den kælvende gletsjer Egi. Gletsjeren strækker sig ca. 5 km på tværs af fjorden, som en kæmpe isvæg, der kælver direkte i havet.

Blog Image

Gletsjeren brækker her kun i mindre stykker, så det er sikkert at sejle forholdsvis tæt på. En helt fantastisk oplevelse. Man kan hele tiden høre gletsjeren, og ind imellem se mindre stykker rive sig løs.Blog Image

Aftenudsigt over fjorden.

Billedet er taget kl. 23.15 - i juli måned forsvinder solen ikke fra horisonten i Illulissat.

Blog Image

I byen bor der 5000 mennesker og 3000 slædehunde. Hundene står lænket overalt. Her hele vejen rundt om mindestenen over Knud Rasmussen.

Her er vi på vandretur langs Isfjorden, der er registreret på UNESCOs verdensarvliste.Ilulissat ligger ved udmundingen af den 50 km. lange fjord, hvor de store isfjelde, under noget der minder om tordenvejr, løsriver sig og "sejler" ud i havet.Blog Image

Tilbage i Kangerlussuaq var vi på en off-roadtur ind på Indlandsisen. En helt ubeskrivelig oplevelse.

Blog Image

Selv på kanten af Indlandsisen en smuk fauna.

Vi sluttede en oplevelsesrig uge af med en cykeltur langs Sdr.Strømfjord

• Comments(0)//www.fmnyborg.dk/#post11

GRØNLAND

RejserPosted by Finn og Marianne Sat, Jul 14 2007 14:39

Blog Image

Så er vores Gønlandseventyr begyndt.

Vi havde en flot tur herop. På billedet er vi nået til Grønlands isfyldte østkyst.

Vi landede i Kangerlussuaq.

Første dag giv vi en lang tur rundt i området langs Søndre Strømfjord.

Blog Image

Vi boede på Old Camp vandrehjem, hvor vi nød det gode vejr. Vi har fået planlagt hvad vi skal se og opleve, når vi kommer tilbage på tirsdag.

Her skuer Marianne ud over området fra fjeldtoppen. I dag tager vi med fly videre til Illulisat, hvor vi skal være de næste tre dage.

• Comments(0)//www.fmnyborg.dk/#post10

Det lakker mod enden ....

RejserPosted by Finn og Marianne Wed, Feb 21 2007 08:20

Turen er ved at være slut. Vi har haft 3 dejlige uger. De sidste dage har også budt på fantastiske oplevelser.

Vi besluttede os for at tage et par dage til Cambodia, som ikke ligger langt fra Koh Chang. Vi havde en ung svensker med thai-baggrund som guide.

Vi fik en kanon oplevelse og kom meget tæt på lokalbefolkningen. Det vi fik set, var meget anderledes, end det vi havde set i Vietnam og Thailand. Folk er meget fattige og de fleste bor primitivt.

Vores guide kendte en ung cambodianer, som kunne engeksk og derfor kunne fungere som lokalguide for os. Han var spændende at høre på og tale med. Han fortalte bl.a. om sin opvækst under Pol Pot styret. Han viste os rundt i landsbyer, hvor der ikke kommer turister (der kommer i det hele taget ikke mange turister i området). Han tog os med rundt til familier og lokale markeder. Vi besøgte en muslimsk fiskerlandsby, hvor der var enormt mange børn. Landsbyen ligger ved et stort mangroveområde.

Vi var til et stort thaibokse stævne med over 1000 tilskuere, heraf var vi 6 der ikke var cambodianere. Det var en stærk oplevelse, også fordi det går virkelig voldsomt til.

Tirsdag var vi på sejltur til nogle små øer, der gemmer på nogle af Thailands bedste snorkle områder. Det var bare så storslået flot og vi så masser af flotte fisk i stimevis helt tæt omkring os og de flotteste koraler.

Turens sidste solnedgang nydes på stranden neden for vores hus. En god ferie er slut – nu venter den sidste thaimassage, hjemrejsen og vintervejret i Danmark.

• Comments(0)//www.fmnyborg.dk/#post9

Koh Chang

RejserPosted by Finn og Marianne Thu, Feb 15 2007 13:35

Vi nyder livet i fulde drag på vores palmestrand. På stranden kan vi forkæle os selv med Thai-massage. Det er Finn blevet helt forfalden til - ellers går tiden med læsning og badning og ture tundt på øen.

Blog Image

Vi har besøgt en elefanttræningslejr inde i regnskoven, hvor mahutterne (elefantførerne) bor sammen med elefanterne. Vi var en lille gruppe derinde og vi var et par stykker, der tog imod tilbudet om at bade sammen med en elefant. Det var en meget speciel oplevelse at sidde på ryggen af en elefant i en flod og skure den bag øret. Efter badet var vi på en times ridt rundt i regnskoven af små kuperede stier. Det var dybt facinerende at mærke, hvor elegant en kæmpe elefant bevæger sig under en. Vores mahut stod af og overlod styringen til Finn.

Det er nemt at komme rundt på øen, man stiller sig bare ud til vejen og prajer en "grissebil" / TAXI - aftaler sted og pris og hopper op på ladet. Ladet er beregnet til 10 personer - men en dag var vi 14 personer på en almindelig pick-up

I går tog vi ned på sydspidsen af øen og besøgte en spændende fiskerby, der står på pæle.

Blog Image

I dag har vi været på en travetur gennem regnskoven til et vandfald. Hele øen Koh Chang er nationalpark, hvor 80% er dækket af regnskov.

• Comments(0)//www.fmnyborg.dk/#post8

Billeder til næste tekst

RejserPosted by Finn og Marianne Sun, Feb 11 2007 16:33

Den er gal igen - Internetforbindelsen er så langsom, at billederne ikke kommer med - vi håber, at der her kommer billeder til den efterfølgende tekst.

Blog ImageBlog ImageBlog ImageBlog ImageBlog ImageBlog Image
  • Comments(0)//www.fmnyborg.dk/#post7

Fra Hanoi til Koh Chang

RejserPosted by Finn og Marianne Sun, Feb 11 2007 16:14

Vi så Ho Chi Mings maosolæum. Desværre var han under restaurering, så vi så ikke hans balsamerede rester. Men vi så hans hus og præsidentpaladset. Ho Chi Ming, den store landsfader, bliver i hele Vietnam set på med stor respekt, også af ikke kommunister. Det var Ho der skrev den vietnamesiske uafhængighedserklæring og udråbte Vietnam til en selvstændig nation i 1945 og Ho som førte an i krigen mod den franske kolonisatorer og ledede landet under den amerikanske invasion. Desværre, for ham, nåede han aldrig at se Vietnam som en samlet frit land.

Billede

Vi besøgt Litteraturens Tempel, som er viet til Konfucius og andre lærde. Konfucianismen er ikke en religion men en morallære der stadig dyrkes i Vietnam.

Efter tempelbesøget begav vi os ud på en tur gennem Hanoi i cykloer. Det kan godt være, vi syntes at der var kaotisk trafik i Saigon, men det var intet i forhold til, hvad vi oplevede i Hanoi. Alligevel glider det hele og man respekterer hinanden med et smil. Så her troner Finn bred og mægtig mens en lille vietnameser tramper i pedalerne.

Den sidste aften var vi ude at få en øl sammen med nogle af vores rejsekammerater. Det foregik på en gadebar lige overfor vores hotel. 10 kolde øl 40 kr. !!

Billede

Lørdag var det slut med alle oplevelserne i Vietnam og vi fløj via Bangkok til en lille lufthavn i Trat, hvor ankomst- og afgangshal var hver sit palmehus. Derfra tog vi en gammel færge videre til Koh Chang, hvor vi nu glæder os til at slappe at i fantastisk skønne omgivelser. På billedet ses vores bungalow. Den ligger i en lille park som støder ud til en meget skøn palmestrand. Rundt om os er der mange små restauranter, hvor vi kan sidde og spise med tæerne i vandkanten, mens vi nyder solnedgangen.

Som det ses er vi begyndt at geare ned. Vores største problem er nok, at vandet føles lidt lunkent, men der er sandbund og vandet er dejligt klart - så det går nok !

• Comments(0)//www.fmnyborg.dk/#post6

Vietnam 2

RejserPosted by Finn og Marianne Thu, Feb 8 2007 17:13

Efter at vi var landet i Hanoi kørte vi 5 timer i bus ud til kystbyen Halong. Undervejs fik vi et godt indblik af dagliglivet i Vietnam. Vi kom forbi masser af rismarker, hvor rigtig mange var i gang med den arbejdskrævende opgave det er at dyrke ris.

Blog Image

Det er helt ubeskriveligt, hvad der kan transporteres på en knallert. Her er det 4 levende slagtesvin.

I Vietnam spises næsten al mad udenfor på fortovet i små gadekøkkener. Både på landet og inde i byerne foregår madlavningen over små lukkede ildsteder. Man sidder på hug eller på lave stole og spiser mellem parkerede knallerter og fodgængere.

I Halongbugten var vi ude at sejle med en kopi af en gammel hjuldamper. Vi overnattede ombord mens vi sejlede rundt blandt 3000 kalkstens øer. Det var meget fascinerende.

Blog ImageBlog Image

Øerne er alle ubeboede men vi sejlede tæt forbi flere flydende fiskerlandsbyer

I morgen skal vi hele dagen rundt og se mere af Hanoi. Her er ikke mange turister og der bliver kigget efter os, især vores store bare tæer i sandaler. I Hanoi er det vinter nu, og man er i fuld gang med at forberede det kinesiske nytår. Vi synes her er en dejlig temperatur på 22 grader og forstår ikke helt at vietnameserne har vintertøj på.

Vores tur i Vietnam er ved at være slut. Lørdag flyver vi via Bangkok til Ko Chang. Det bliver godt at komme ned til mere rolige omgivelser og slappe af og bearbejde de mage fantastiske oplevelser vi haft i den sidste hektiske uge i Vietnam. Det har været nogle søde mennesker vi har rejst sammen med, og det er gået over alt forventning, men det bliver også rart med noget tid for sig selv.